Kiedy powinno się stosować tulejki metalowo-gumowe, a kiedy natomiast poliuretanowe?

W branży motoryzacyjnej części wyprodukowane z poliuretanu są przeznaczone dla właścicieli pojazdów sportowych i terenowych. Taki sportowy styl takich elementów wykonanych z poliuretanu doskonale się sprawdza na różnorodnego typu zawodach czy rajdach.

przepisy

Autor: Alfa Romeo
Dzięki swojej charakterystyce, tego typu elementy poliuretanowe są kilka razy bardziej odporne na duże przeciążenia, które występują w trakcie rajdów, driftów czy wyścigów. Niestety właściwości takich podzespołów powodują, że każde zawieszenie jest znacznie twardsze, ale jednocześnie na drogach w mniejszym stopniu wygodne. Najważniejszym elementem jest sama budowa tulei metalowo-gumowej oraz poliuretanowej. Tuleja metalowo-gumowa przez swą konstrukcję pozwala na znacznie lepszą pracę podwozia w zwykłych uwarunkowaniach eksploatacji. Ma to swoje olbrzymie zalety na asfalcie, jednak niekoniecznie w terenie. Takie elementy metalowo-gumowe to tzw. monolith wciskany przy pomocy prasy w wahacz. Tuleje poliuretanowe najczęściej składają się z dwóch osobnych elementów, mają identyczną szerokość, co z pewnością pozwala na większe przeciążenia, jednak nie pozwala na zbyt elastyczną pracę kompletnego podwozia, jak to jest w przypadku tulejek metalowo-gumowych.
biznes
Obydwa elementy posiadają swe wady i zalety. Dla przykładu tulejki metalowo-gumowe, to w większym stopniu miękkie podwozie, o wiele lepszy komfort podróży, niezwykle dobry wykrzyż zawieszenia w tzw. off-roadzie. Poliuretan to natomiast solidniejsze sportowe prowadzenie, sztywniejsze podwozie oraz o wiele wyższa odporność na tymczasowe przeciążenia.

Jeśli zaciekawił Cię taki tekst, sprawdź przykłady zamieszczone pod tym linkiem. Z pewnością znajdziesz tutaj coś odpowiedniego dla siebie.

Kierujący zastanawiają się więc, co powinni wybrać. A wszystko zależy od tego, jak wykorzystujemy samochód.

Jeśli są to wyjazdy relatywnie spokojne, to stanowczo lepszym rozwiązaniem byłaby tuleja metalowo-gumowa. Jeżeli chcielibyśmy poskakać samochodem po wydmach albo spodziewamy się jazdy z niezwykle agresywną pracą zawieszenia, to zdecydujmy się na poliuretan.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*