Hipotetycznie ani jeden kierowca nie musi się martwić, co wlewa do baku – regulacje obowiązujące sprzedawcę robią to za niego. W praktyce jednak bywa różnorodnie.
Paliwa zimowe, zwłaszcza olej napędowy i gaz LPG, niezwykle różnią się od paliw oferowanych w lecie.
O tym, jakiego rodzaju paliwo ma płynąć z dystrybutorów w zależności od pory roku, decydują przepisy, jednak są one relatywnie łagodne: minimalna temperatura blokowania chłodnego filtru paliwa przez olej napędowy to -20 stopni Celsjusza. Nie oznacza to jednak, że jeśli dla przykładu paliwo spełnia te kryteria, to każde auto przy temperaturze do -20 stopni Celsjusza uruchomi się bez kłopotu. Regulacje prawne nie mówią niczego o temperaturze mętnienia ON, która jest o parę stopni większa. Tymczasem dieslowskie układy wtryskowe mają zróżnicowaną tolerancję na zmętniałe paliwo. Jeden pojazd uda się odpalić bez żadnego problemu, z kolei drugi odmówi posłuszeństwa przykładowo przy -16 stopniach Celsjusza. Na szczęście podawana wytrzymałość na małą temperaturę ma minimalne wymogi.

Uczciwi producenci czy też sprzedawcy paliw w czasie nieco silniejszych mrozów bardzo troszczą się o to, aby paliwo było dostosowane do aktualnie obecnych warunków pogodowych. Na niektórych stacjach paliw w zimie niezmiennie są dostępne także paliwa arktyczne o trochę zwiększonej odporności na mróz, przykładowo do -32 stopni Celsjusza. Temperaturę blokowania zimnego filtra przez ON można by też samodzielnie obniżyć o kilka stopni, dolewając do baku depresator zwany także antyżelem. Taki preparat może pomóc wyłącznie w takiej sytuacji, kiedy będziemy dolewali go do baku z odpowiednim wyprzedzeniem.
Jeżeli zafascynowała Cię prezentowana w tym poście tematyka, zweryfikuj treść (https://mechanika-service.com/), którą prawdopodobnie także uznasz za pożyteczną.
W niczym nie może pomóc, jeżeli z oleju napędowego już wytrąciła się parafina.
W takiej sytuacji pozostaje wyłącznie wstawić pojazd do ciepłego garażu, zaś podgrzane paliwo samodzielnie już odzyska swoje cechy. Niestety tego typu pojazdu nie da się szybko odpalić na trasie.